Consecinţe molipsitoare
E înspăimântător, dar lucrurile devin şi mai grave când îţi dai seama că acestea sunt genul de informaţii pe care companiile de carduri de credit şi agregatorii de informaţii le vând deja zilnic, pentru nimica toată, advertiserilor. Şi este, de asemenea, genul de informaţie aruncată în braţele unor terţi atunci când descarci anumite aplicaţii Facebook (aflată sub supravegherea Congresului SUA, compania Facebook a afirmat că lucrează pentru a „limita dramatic“ expunerea individuală a utilizatorilor săi). „Majoritatea oamenilor trăiesc încă iluzia că, atunci când navighează online, mai sunt anonimi“, explică Nicholas Carr, autorul cărţii „The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains“. Dar în realitate, „fiecare mişcare pe care o fac este colectată într-o bază de date“.
După cum spun experţii în IT&C, acesta este punctajul de bonitate al viitorului – un fel de clasament agregat al fiecărui aspect al vieţii noastre. Este o estimare care merge mult mai departe de limitele publicităţii targetate – vă amintiţi de banerele enervante cu pantofi care vă invadează după fiecare trecere pe la un magazin online de haine şi încălţări, ele apar din cauza unor dispozitive de urmărire cunoscute drept „cookies“ (fursecuri). Şi anume prin utilizarea informaţiilor într-un mod mai personal şi, posibil, mai dăunător. Gândiţi-vă la anumite asigurări de sănătate, cereri de creditare, legături amoroase. Să spunem că vă dedaţi plăcerii unui burger de două ori pe săptămână şi vă apucaţi să glumiţi, într-un post pe Twitter, despre ce dezastru trebuie să provoace toată cărnăraia aia în indicii colesterolului. Brusc, ratele asigurării voastre de sănătate încep să crească. Acum închipuiţi-vă că slujba vă este listată pe salary.com (unde se pot face comparaţii între salarii şi sarcini de serviciu – n.r.), iar preferinţele privind locurile de petrecut vacanţa pe Orbitz (care oferă planificarea vacanţelor şi rezervări de transport şi cazare – n.r.). Gândiţi-vă la modul în care această situaţie vă poate afecta statutul social sau abilitatea de a negocia o creştere de salariu ori să cereţi un credit. În fine, ce-ar fi dacă am putea afla, pe baza istoricului şi monitorizării traficului web, că un posibil partener de sex are o boală molipsitoare? Nu aţi plăti să aflaţi? „Cei mai mulţi dintre noi nu realizează consecinţele potenţiale ale acestei situaţii“, afirmă Lorrie Cranor, expert în confidenţialitatea pe Internet la Universitatea Carnegie Mellon.
Stimulente insuficiente
Vi se pare dubios? E perfect legal – şi deja se întâmplă. În 2009, o femeie din Quebec care se afla în concediu medical pentru depresie s-a trezit fără sprijin financiar după ce compania ei de asigurări a descoperit pe Facebook fotografii – profilul ei era public – în care arăta ca şi cum s-ar fi distrat. La momentul respectiv, un purtător de cuvânt al Asociaţiei Canadiene a Asigurătorilor de Viaţă şi Sănătate (CLHIA) a declarat că asemenea informaţii sunt o pradă uşoară şi legală. Companiile de carduri de credit utilizează reţelele de socializare ca să stabilească ce oferte s-ar potrivi mai bine în grupul vostru social – sau să obţină informaţii de culise despre felul în care îţi vei plăti sau nu creditul. În cele din urmă, cel mai sănătos e să presupuneţi că fiecare site pe care îl vizitaţi – da, asta înseamnă că şi „Newsweek“ – îşi rezervă dreptul de a instala tehnologii de monitorizare pe computerul vostru, sorbind informaţii despre gusturile voastre, plăcerile voastre vinovate şi tot ce le mai cade la îndemână. Fiecare companie poate decide apoi unde va ajunge această comoară de informaţii – iar pentru mine de informaţii cum e Facebook, există puţine stimulente ca să le păstreze doar pentru ele. „Şi nu doar companiile din Global 2000 sau Fortune 2000 vor asemena date“, explică Michael Fertik, fondator şi CEO al ReputationDefender. „În cele din urmă, va fi vorba de fiecare persoană din viaţa noastră“. Paradoxul final? Nu contează dacă informaţia este greşită – sau, în cazul meu, comic de incompletă.



